Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp

Inloggen hypotheekdossier

Kosten Koper: Welke zijn aftrekbaar bij het kopen van een huis?

Bij het kopen van een woning krijg je te maken met de zogeheten “kosten koper” (k.k.). Deze kosten komen bovenop de aankoopprijs van de woning en bestaan uit verschillende onderdelen. Niet alle kosten zijn fiscaal aftrekbaar, dus het is goed om te weten waar je aan toe bent.

Wat valt er onder kosten koper?

De kosten koper bestaan voornamelijk uit:

  • Overdrachtsbelasting: Dit is vaak de grootste post. In 2025 bedraagt de overdrachtsbelasting 2% van de aankoopprijs voor wie een woning koopt als hoofdverblijf. Koop je een woning als belegging of tweede huis, dan betaal je 10,4%. Voor starters tussen de 18 en 35 jaar geldt in sommige gevallen een vrijstelling — mits zij nog niet eerder gebruik hebben gemaakt van de startersvrijstelling én de woningprijs onder de grens van € 510.000 ligt (grens 2025).

  • Notariskosten voor de leveringsakte: Deze akte zorgt ervoor dat jij officieel eigenaar wordt van de woning.

  • Kadasterkosten: Voor het inschrijven van de leveringsakte in het Kadaster.

Naast deze basiskosten zijn er ook financieringskosten, die je maakt om de hypotheek rond te krijgen.

Welke kosten zijn wél aftrekbaar?

De belastingdienst staat alleen aftrek toe voor kosten die verband houden met het verkrijgen van de hypotheek. De volgende kosten zijn (eenmalig) aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting in box 1:

  • Kosten voor het afsluiten van de hypotheek (advies- en bemiddelingskosten)

  • Notariskosten voor de hypotheekakte (let op: niet die voor de leveringsakte)

  • Taxatiekosten (mits voor financiering)

  • Kosten voor de aanvraag van de NHG (Nationale Hypotheek Garantie)

  • Bereidstellingsprovisie (bijvoorbeeld als de geldverstrekker kosten rekent voor het verlengen van de offerte)

Samenvattend

Niet alle kosten koper zijn fiscaal aftrekbaar. De overdrachtsbelasting, notariskosten voor de levering en Kadasterkosten zijn dat bijvoorbeeld niet. Wel kun je een deel van de financieringskosten aftrekken bij je belastingaangifte. Een goede voorbereiding — en een helder advies — kan je uiteindelijk honderden tot duizenden euro’s belastingvoordeel opleveren.

Heb je vragen over jouw persoonlijke situatie of wil je weten welke kosten jij kunt aftrekken? Neem gerust contact op, ik help je graag verder.

Contact

Stuur ons een bericht

Heb je een vraag? Stuur ons een bericht of neem telefonisch contact met ons op.

0478 70 05 10 info@vindfinancieeladvies.nl 043 204 15 43
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×